25 Φεβρουαρίου 2014

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιεύει νέες κατευθυντήριες οδηγίες για τις κρατικές ενισχύσεις σε αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε στις 20.2.2014 νέες κατευθυντήριες οδηγίες για τις κρατικές ενισχύσεις σε αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες προς διευκόλυνση εφαρμογής του άρθρου 107 Συνθήκη Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στόχος των νέων οδηγιών είναι η διασφάλιση της αποτελεσματικότητας των κρατικών ενισχύσεων, αποτρέποντας παράλληλα τη στρέβλωση του ανταγωνισμού που επέρχεται μέσω υπερβολικής χωρητικότητας των αεροδρομίων (overcapacity) και αλληλοκαλυπτόμενες υποδομές (duplication of infrastructure). Τέσσερα είναι τα κύρια σημεία των νέων οδηγιών.

Πρώτον, προβλέπονται μεταβατικές περίοδοι από πέντε έως δέκα χρόνια ανάλογα με το μέγεθος των αεροδρομίων. Κατά τη διάρκειά τους επιτρέπονται κρατικές ενισχύσεις από 50% έως 80% των αρχικών χρηματοδοτικών κενών των αεροδρομίων, δηλαδή των αναγκαίων πρόσθετων ποσών για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων των αεροδρομίων. Εντός των περιόδων αυτών τα αεροδρόμια οφείλουν να βελτιώσουν τα οικονομικά τους, ώστε να καλύπτουν αυτόνομα τις δαπάνες τους. Μετά το πέρας τους θα επιτρέπονται κρατικές ενισχύσεις, μόνο αν αφορούν το κόστος παροχής υπηρεσιών γενικού οικονομικού ενδιαφέροντος, δηλαδή για αεροδρόμια που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην περιφερειακή διασύνδεση απομονωμένων περιοχών της ΕΕ. Οι προϋποθέσεις τέτοιας βοήθειας καθορίζονται στη σχετική Απόφαση του 2012 της Επιτροπής και στο Πλαίσιο της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις υπό μορφή αντιστάθμισης για παροχή δημόσιας υπηρεσίας.

Δεύτερον, επενδυτική βοήθεια επιτρέπεται μόνο για επιχειρηματικά σχέδια αεροδρομίων που δεν θα μπορούσαν να υλοποιηθούν, είτε καθόλου είτε στην ίδια έκταση, χωρίς κρατική ενίσχυση. Ανάλογα με το μέγεθος των αεροδρομίων, τίθεται όριο στη μέγιστη επιτρεπόμενη ενίσχυση, που κυμαίνεται από 25% έως 75%. Το όριο μπορεί να αυξηθεί μέχρι 20% για αεροδρόμια σε απομονωμένες περιοχές.

Τρίτον, κρατική ενίσχυση για την έναρξη επιχειρήσεων αεροπορικών εταιρειών από περιφερειακά αεροδρόμια επιτρέπεται έως το 50% των χρεώσεων του αεροδρομίου για νέους προορισμούς και για περίοδο τριετίας.

Τέταρτον, οι νέες οδηγίες διευκρινίζουν την εφαρμογή των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων σε συμβάσεις μεταξύ αεροδρομίων και αεροπορικών εταιρειών, συμπεριλαμβανομένων χρηματικών επιστροφών (rebates) και άλλων οικονομικών κινήτρων που προσφέρονται από τα αεροδρόμια και τα κράτη προς τους αερομεταφορείς. Οι συμβάσεις αυτές είναι σύννομες, μόνο αν οι ίδιοι όροι θα γίνονταν δεκτοί από ιδιώτες επενδυτές, οι οποίοι θα επιχειρούσαν υπό κανονικές συνθήκες αγοράς, δηλαδή αν τα έσοδα του αεροδρομίου αρκούν για την κάλυψη των εξόδων που προκύπτουν από τις συμβάσεις με τους αερομεταφορείς.

Το κείμενο των κατευθυντηρίων οδηγιών στα αγγλικά βρίσκεται εδώ. Για τους δικαιοπολιτικούς λόγους θέσπισης των οδηγιών στα αγγλικά δείτε εδώ. Το σχετικό ανακοινωθέν Τύπου της Επιτροπής στα αγγλικά βρίσκεται εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου