23 Μαΐου 2014

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιεύει αναφορά σχετικά με το χειρισμό παραπόνων και την εφαρμογή των Κανονισμών για τα Δικαιώματα των Επιβατών Πτήσεων

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε μια αναφορά σχετικά με την εφαρμογή των ενωσιακών Κανονισμών για τα δικαιώματα των επιβατών πτήσεων, δηλαδή του Κανονισμού 261/2004 για τα δικαιώματα επιβατών σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, μεγάλης καθυστέρησης και ματαίωσης πτήσεων, και του Κανονισμού 1107/2006 σχετικά με τα δικαιώματα επιβατών με αναπηρία και με περιορισμένη κινητικότητα. H αναφορά περιέχει στατιστικές για την περίοδο 2010-2012 με βάση πληροφορίες που γνωστοποιήθηκαν από τις Εθνικές Αρχές Συμμόρφωσης και τον Eurocontrol, από τις οποίες προκύπτουν κάποια πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία.

Ενώ το 2010 ο κύριος λόγος εφαρμογής του Κανονισμού 261/2004 ήταν η ματαίωση πτήσεων (55%), το 2011 και το 2012 ήταν η μεγάλη καθυστέρηση πτήσεων (δηλ. άνω των δύο ωρών), το ποσοστό των οποίων αυξανόταν συνεχώς μεταξύ 2010 και 2012 (18%, 36% και 38% αντίστοιχα). Ωστόσο, το 2010 ήταν ειδική περίπτωση, διότι πολλές ματαιώσεις πτήσεων προκλήθηκαν από την έκρηξη του ηφαιστείου στην Ισλανδία.

Σε ό,τι αφορά την εφαρμογή του Κανονισμού 261/2004, η συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων διευθετήθηκε εξωδικαστικά, ενώ κυρώσεις επιβλήθηκαν σε ελάχιστο ποσοστό περιπτώσεων (1%-2%). Το ίδιο ισχύει και για τον Κανονισμό 1107/2006 για τα έτη 2010 και 2011 (κυρώσεις στο 1% των υποθέσεων). Εντούτοις, το 2012 το ποσοστό αυτό αυξήθηκε στο 8%. Η Επιτροπή αποδίδει την αύξηση αυτή στην αναφορά περιστατικών από το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο μόλις τη χρονιά εκείνη άρχισε να γνωστοποιεί τέτοια περιστατικά και το οποίο εφαρμόζει διασταλτική ερμηνεία του Κανονισμού 1107/2006 υπέρ των επιβατών.

Αναφορικά με τις κυρώσεις ανά επιβάτη, ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο είναι η διακύμανσή τους στις διάφορες χώρες της ΕΕ. Έτσι, στη Ρουμανία  το πρόστιμο για τις παραβάσεις του Κανονισμού 261/2004 δεν υπερβαίνει τα 563 €, στο Βέλγιο το όριο είναι τα 24.000.000 €. Ωστόσο, κατά μέσο όρο το ανώτατο όριο των προστίμων για παραβάσεις του Κανονισμού 261/2004 ανέρχεται σε 43.617 €, ενώ για παραβάσεις του Κανονισμού 1107/2006 σε 53.913 €. Επίσης υπάρχουν χώρες που δεν έχουν θεσπίσει ανώτατο όριο (Δανία, Σουηδία). Στα περισσότερα κράτη-μέλη προβλέπονται οι ίδιες κυρώσεις και για τους δύο Κανονισμούς, όμως σε κάποια κράτη οι κυρώσεις για τις παραβάσεις του Κανονισμού 1107/2006 είναι υψηλότερες – το πιο ακραίο παράδειγμα είναι η Ελλάδα, όπου το μέγιστο όριο προστίμου για παραβάσεις του Κανονισμού 1107/2006 είναι 250.000 € (άρθ. 53 ΚΑΔ), δηλαδή περίπου 80 φορές υψηλότερο από το προβλεπόμενο σε σχέση με τον Κανονισμό 261/2004 (3.000 € βάσει της ΥΑ Δ1/Δ/13770/980).

Η Επιτροπή εκτιμά ότι οι ενωσιακές διατάξεις για τα δικαιώματα των επιβατών αντιστοιχούν κατά μέσο όρο στο 0,6% με 1,8% του τζίρου των αεροπορικών εταιρειών, αν και για ορισμένες εταιρείες το κόστος αυτό μπορεί να υπερβαίνει το 5%. Τούτο μεταφράζεται σε περίπου 1 € και 5 € ανά εισιτήριο μετάβασης.

Κάντε κλικ εδώ για το ανακοινωθέν τύπου της Επιτροπής και λίγο πιο πέρα για την αναφορά της Επιτροπής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου